De 10 beste marketingtools die je niet mag missen als makelaar!

by Lennard Veldwijk

Internet biedt een tal van gratis en betaalde tools om foto’s en video’s te editen waardoor deze, met een beetje oefenen, niet te onderscheiden zijn van een professionele bedrijfsfilm of fotoreportage. Vaak kun je hiervoor gewoon je smartphone gebruiken, mits je een beetje een fatsoenlijke camera erop hebt zitten natuurlijk.

1. Videolicious

Neem bijvoorbeeld Videolicious. Videolicious is een tool die speciaal is ontworpen om professionele video’s te maken. Deze tool blinkt uit in gebruikersgemak op verschillende fronten. Voeg foto’s, screenshots, tekst en muziek toe aan de video en je hebt binnen no time je eigen professionele video gemonteerd.

Je doelgroep bereiken via video is sowieso een zeer effectief middel. Interview bijvoorbeeld de huidige bewoners van het te verkopen object en voeg de gesproken tekst toe onder een slideshow van foto’s. Film alle ruimten in de woning, de tuin, de omgeving. Zet er een lekker muziekje onder en de video trekt direct de aandacht.

Met Videolicious is dit een fluitje van een cent. Deze tool wordt veel gebruikt in de makelaarswereld.

Kosten Videolicious: gratis.

2. Canva

Het maken van mooie banners voor social mediakanalen en andere doeleinden is niet altijd eenvoudig. De verschillende afmetingen, het uitsnijden van de foto’s op de juiste plekken, het toevoegen van een tekst. Met Canva hoef je geen designer te zijn om dit voor elkaar te krijgen. Canva is een gratis tool om heel eenvoudig afbeeldingen te bewerken en op te maken in de juiste formaten.

Zo geef je al je online kanalen de uitstraling mee die jij zelf wilt, zonder dure ontwerpprogramma’s aan te hoeven schaffen. Houd er wel rekening mee dat voor bepaalde afbeeldingen en extra designs wel betaald moet worden. Daarnaast ben je in sommige gevallen gedwongen te werken met de vaste designs van Canva.

Daardoor kan deze tool soms enigszins beperkt zijn. Maar voor het eenvoudige werk, is dit een heel gebruiksvriendelijke tool.

Kosten Canva: gratis (voor sommige designs en afbeeldingen moet apart betaald worden).

3. Speaking Photo

Speaking Photo is een combinatie van een foto met gesproken tekst en dus ideaal om te gebruiken binnen de makelaardij. Door je foto’s te begeleiden door gesproken tekst, geef je de foto direct meer lading mee.

Je kunt zelf de tekst inspreken, maar je kunt dit ook laten doen door, bijvoorbeeld, de huidige bewoners. Zij kunnen de foto’s een persoonlijk touch meegeven en meer op het gevoel van de kijker inspelen. Zet al deze foto’s achter elkaar en je creëert je eigen slideshow van foto’s mét gesporken tekst.

Deze tool wordt in de makelaardij in Nederland nog niet veel gebruikt, dus hiermee kun je je echt onderscheiden.

Kosten Speaking Photo: gratis.

4. Pic Collage

Bijna iedereen heeft wel een smartphone en iedere smartphone heeft inmiddels een fatsoenlijke camera. Er zijn zelfs professionele fotografen die er een kunst van maken foto’s te schieten met een smartphone die niet te onderscheiden zijn van foto’s die gemaakt worden met een spiegelreflexcamera.

Mede dankzij ontelbaar veel apps kunnen deze foto’s vervolgens professioneel bewerkt worden. Het gevaar is dat je zoveel foto’s maakt, dat je geen plek hebt ze te presenteren. Op je Instagram-account wil je niet dat mensen door twintig foto’s moeten scrollen. Maak daarom een collage met Pic Collage.

Heb je acht foto’s van de woonkamer, bundel deze in een collage. Van de vijf foto’s van de badkamer doe je precies hetzelfde en voor alle foto’s van de bovenverdieping idem. Zodra je deze drie collages plaatst op je Instagram-tijdlijn hoeft de kijker maar drie foto’s door, maar heeft wel een compleet beeld van de hele woning.

Kosten Pic Collage: gratis.

5. Quik - GoPro

Ben je in het bezit van een GoPro dan is Quik - GoPro de ideale tool om te gebruiken. Het voordeel van het gebruik van een GoPro is dat deze in een groothoek kan filmen en fotograferen zodat je de diverse ruimten van een woning nog beter in beeld kunt brengen Met Quik - ProGo maak je er vervolgens een professionele slideshow of video van. Met deze tool monteer je eenvoudig de hele film of stukjes uit de film.

Je kunt stukken uit de film van volgorde veranderen, stukken versnellen of vertragen en er vervolgens een muziekje aan toevoegen. Gooi er nog een filter overheen voor een extra special effect, plaats er een titel bij als finishing touch en klaar is je professionele video. Delen werkt heel eenvoudig door een van de share buttons aan te klikken.

Kosten Quik - GoPro: gratis.

6. Wistia

Heel veel marketing speelt zich tegenwoordig online af. Dat hoeft echter niet te betekenen dat het onpersoonlijk is. Integendeel. Je kunt het zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Met Wistia bijvoorbeeld. Wistia is een tool waarbij je zowel jezelf als je beeldscherm kunt opnemen. Dat is handig als je bijvoorbeeld uitleg wilt geven over een van de objecten die je in de verkoop hebt. Daarmee maak je de verkoop van het object wel heel persoonlijk. Wistia geeft je daarnaast verschillende mogelijkheden om je video te editen zodat je niet in één take alles foutloos hoeft op te nemen.

Kosten Wistia: gratis (wil je meer opties, dan sluit je een maandabonnement af).

7. Buffer

Genoeg tools in ieder geval voor het editen, creëren en plaatsen van professionele foto’s en video’s. je social media staat nu vol met content. Hoe beheer(s) je dit allemaal? Buffer helpt je daarbij. Het is dé plek waar je al je social media op een plek kunt beheren, eventueel met meerdere mensen.

Wil je niet op één dag zes nieuwe objecten in de spotlights zetten, zet alvast een aantal posts klaar voor de komende dagen. Uiteraard wil je ook inzicht hebben in het bereik en de interactie op je posts. De meeste platformen hebben hebben daar prima overzichten voor, maar om al deze statistieken van verschillende plekken te halen kost tijd. In Buffer bekijk je al je statistieken van je gekoppelde accounts op één platform.

Kosten Buffer: vanaf 50 dollar per maand.

8. Leadsius

Het creëren en plaatsen van content is de laatste jaren steeds belangrijker geworden binnen de online marketing en ook voor makelaarskantoren zie je daarin steeds meer een verschuiving. Er wordt vooral online georiënteerd dus is het belangrijk dat je je onderscheidt. Maar hoe pas je jouw content aan op de wensen van jouw publiek?

Dat heet marketing automation. Met marketing automation monitor jij het online gedrag van jouw publiek en op basis daarvan stem jij je marketing weer af. Leadsius gaat jou daarbij helpen.

Leadsius helpt jou bij het versturen van de juiste content, middels de juiste kanalen naar de juiste doelgroep. Een mooie tool die wel iets meer vraagt dan een middagje thuisstudie, maar als je er eenmaal mee werkt zul je zien dat het je uiteindelijk klanten gaat opleveren.

Kosten Leadsius: gratis tot 45 dollar per maand.

9. Answer the public

Als we nog even doorgaan op het onderwerp content. Dan is de tool Answer the public ideaal om te gebruiken wanneer je bezig gaat met het schrijven van geoptimaliseerde teksten. Geoptimaliseerde teksten zijn teksten die geschreven zijn om goed gevonden te worden door Google en je een hogere plek in de zoekresultaten geven. Het is echter niet eenvoudig de juiste zoektermen te vinden.

Want hoe kom je erachter waar jouw doelgroep op zoekt?

Zoek het op in Answer the public.

Deze tool combineert de inzichten van de zoekopdrachten die gegeven worden in de zoekmachines Google en Bing. Vervolgens worden de resultaten omgezet in een gevisualiseerde weergave met de meest voorkomende vragen van jouw doelgroep.

Type bijvoorbeeld ‘Makelaar’ in en je krijgt ineens genoeg inspiratie voor het schrijven van relevante content waar je doelgroep ook echt op zit te wachten. In het rijtje: op zoek naar de juiste zoekwoorden voor de content op je websites of blogs, kijk ook eens naar Ubersuggest en de Keyword planner van Google.

Kosten Answer the public: gratis.

10. Portent

Om ervoor te zorgen dat je content ook daadwerkelijk gelezen wordt is een killer headline een absolute must. De titel moet aanspreken en triggeren om direct verder te lezen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Een goede titel is vaak het moeilijkst van de hele tekst. Hoe vat je je tekst in één zin samen? En dan ook nog zo dat hij aantrekkelijk genoeg is voor de lezer om verder te lezen.

Gebruik daarvoor Portent. Deze tool helpt je met het verzinnen van jouw killer headline. Een nadeel: het is een Engelstalige tool. Maar met een beetje vertaalwerk kun je er prima mee uit de (Nederlandstalige) voeten.

Kosten Portent: gratis.

Het internet biedt tal van tools om jouw onderscheidend vermogen als makelaar te laten zien. Voor zowel de beginner als de pro. Tip voordat je gaat beginnen: maak een plan.

Welke tool ga ik waarvoor gebruiken en hoe ga ik hem inzetten. Daarmee verhoog je het succes van de tool.

Reacties

Whitepaper Social Media

Benieuwd hoe je social media goed inzet voor de makelaardij?
whitepaper aanvragen

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Wil je ook relevant makelaarsnieuws?