Hoe converteer je verkoopleads naar klanten?

by Tim Oldenhuis

Als makelaar wil je natuurlijk het liefst nieuwe klanten hebben. Maar hoe zorg je ervoor dat je nieuwe klanten krijgt?

Één van de belangrijkste zaken, is het krijgen van nieuwe leads. Dit zijn (website)bezoekers die hun gegevens achterlaten (Vaak NAW en e-mail). Hierdoor ben je in staat om contact op te nemen met websitebezoekers die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je woningaanbod.

Door je website, Funda, of landingspagina's goed op te zetten kun je als makelaar veel leads omzetten naar klanten.
Maar, hoe zorg je ervoor dat je website, je Funda pagina of je andere online kanalen goed converteren?

We leggen het je graag uit in deze toffe blog! 

Hoe zorg jij ervoor dat je website goed converteert?

Het converteren van bezoekers naar leads, en uiteindelijk naar klanten, is niet één-twee-drie geregeld. Veel makelaars maken gebruik van gratis waardebepalingen. Dit is een goed middel, omdat je hierdoor direct twee doelgroepen kan bereiken. Zowel kopers (die hun huis willen verkopen) als verkopers (die misschien een tweede woning o.i.d. willen verkopen).

Maar er zijn meer dingen waar jij aan kunt denken betreft jouw website.

1. Zorg voor ontzorging

Veel makelaars zijn nog steeds erg gefocust op het verkopen van woningen. Begrijpelijk, want dat is natuurlijk de core business. Toch moet het niet het enige zijn waar je aan denkt. Als makelaar moet je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk gegevens van je website bezoekers achterhaalt. Want als jij hun gegevens niet verzamelt, dan doet je concurrent het wel.

Kijk ook naar het stukje ontzorging. Door waardevolle informatie te delen met je klanten, door bijvoorbeeld nieuwsbrieven met actuele artikelen te versturen, laat je zien dat je naast een aan- of verkoopmakelaar ook een kennispartner bent. 

2. Voeg de juiste call-to-actions toe

Call-to-actions zijn knoppen die je op websites of landingspagina's kunt zetten om goed te converteren. Vaak zijn dit knoppen die qua kleur een groot contrast vormen met de rest van je website. Hierdoor vallen deze op en converteren ze beter.  

Deze knoppen moeten een kort en bondig bericht hebben. De gebruiker moet direct worden uitgenodigd om erop te klikken. 

Denk hierbij aan:

* Ik wil informatie
* Download nu
* Probeer nu gratis
* Neem contact op
* Vraag aan

Deze woorden zijn allemaal krachtig, en laten ook direct zien wat de websitebezoeker kan verwachten als ze op de call-to-action klikken. Dit zorgt ervoor dat er minder verwarring is en de drempel om de call-to-action aan te klikken kleiner is. 

3. Zorg ervoor dat formulieren klein blijven

Een grote valkuil bij het maken van formulieren, is dat er te veel gegevens moeten worden ingevuld door de websitebezoeker. Vooral wanneer jij je als websitebezoeker in de beginfase van het zoeken naar een woning bevindt, ben je minder snel geneigd om veel informatie achter te laten. Daarom is het belangrijk om de formulieren voor de eerste aanvragen wat korter te houden.

Middels een kleiner formulier krijg je sneller de benodigde informatie. Het is belangrijk dat je weet wélke informatie voor jou belangrijk is. De verkregen informatie moet het mogelijk maken om contact met de potentiële klant op te kunnen nemen. Naam, e-mailadres en eventueel een telefoonnummer zouden daarom in eerste instantie voldoende kunnen zijn. 

Het is goed om te weten dat mensen tegenwoordig voorzichtiger zijn met het delen van hun e-mailadres en overige contactgegevens. Dit komt doordat er in het nieuws steeds vaker datalekken naar buiten worden gebracht. Hierdoor delen mensen minder snel hun gegevens met derden. 

4. Maak duidelijk dat je zorgvuldig omgaat met gegevens

Geef duidelijk aan dat je nauwkeurig omgaat met gegevens. Mensen willen een veilig gevoel hebben wanneer ze (persoonlijke) informatie delen. 

Hoe converteer je contacten vanaf social media?

Tegenwoordig bezoeken mensen steeds vaker social media kanalen. Hierdoor komen er minder bezoekers op websites. Dit komt doordat de informatie die wordt gezocht, vaak ook vindbaar is op social media pagina's. In het geval van makelaars, is het actuele woningaanbod vaak al te vinden op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Ook contactgegevens staan vaak vermeld op social media pagina's. Het bereik van social media pagina's is ook vele malen groter dan het bereik van websites. Geïnteresseerden kunnen jouw zakelijke pagina tenslotte volgen, waardoor ze meerdere keren per week posts van jou voorbij zien komen. Zo blijf je top-of-mind.  

Het begint met het bereiken van potentiële klanten, maar hoe converteer je deze mensen?

1. Reageer altijd op berichten of comments

Likes zijn leuk, maar nog belangrijker is interactie in de vorm van reacties/comments. Reageert een volger op jouw post? Reageer dan altijd! Al is het maar een 'dank je wel'. Hierdoor creëer je steeds meer een band met je volgers en zorg je voor het gevoel van een gemeenschap.

Het komt geregeld voor dat mensen worden getagd onder een woning-post met een bericht als "is dit niet wat voor jou?".
Is jouw makelaardij wat hipper of speelser? Reageer dan met een leuk/grappig bericht. Het mag best een beetje bij de hand zijn, mits het natuurlijk netjes blijft. 

Door te reageren laat je merken dat je interactie met de (potentiële) klant wil. Het sociale aspect van social media ;) 

2. Interactie door call-to-actions

Wanner jij veel tijd steekt in het posten op social media, is het wel zo fijn om iets 'terug te krijgen' van je volgers. Door duidelijke calls-to-action toe te voegen aan je posts, laat jij je volgers direct weten wat je van hen verwacht en waarom je de post hebt gemaakt. Stel bijvoorbeeld vragen om interactie uit te lokken, of deel een actie met een einddatum. 

Denk bijvoorbeeld aan tekst als:

  • Wat vind jij van deze post?
  • Reageer voor <datum>
  • Wil je meer weten over deze woning?

Dergelijke calls-to-action zorgen ervoor dat je meer interactie krijgt, wat zorgt voor meer bereik en uiteindelijk meer leads die jij kan converteren naar klanten! Een echt win-win-win.

Hoe haal je als makelaar leads uit landingspagina's?

Een landingspagina is voor makelaars een perfect middel om meer informatie te krijgen over jouw potentiële klanten. In feite is een landingspagina een pagina waar jij als makelaar heel eenvoudig meer leads kan genereren.

Als je naar Nexxtmove kijkt, hebben wij veel landingspagina's. Dit zijn pagina's waar kort uitgelegd wordt wat de voordelen zijn en waar een formulier staat om contactinformatie mee te krijgen. Een voorbeeld van een landingspagina is hier te vinden.

1. Zorg dat je landingspagina compact is

Het maken van een goede landingspagina is een kunst op zich. Het gaat namelijk om het geven van veel informatie op een zo compact mogelijke manier. Hierdoor hoeft de bezoeker niet te scrollen en heb je alle informatie direct zichtbaar. Daardoor heb je meer kans dat je bezoeker zich converteert tot een klant.

2. Maak bij de titel duidelijk wat je wil

Een duidelijke titel voorkomt verwarring bij de bezoeker. Je moet ze direct inpakken met hét voordeel dat ze krijgen als ze met jou in zee gaan. 

3. Zorg voor bullet points, of een andere lijst

Door je voordelen te vermelden middels bullet points houdt je alles compact en overzichtelijk.

Ben jij klaar voor meer verkoopleads?

Het verkrijgen van verkoopleads vergroot je kans op de nodige nieuwe opdrachten. Blijf daarom goed focussen op (verkoop)leads en vergeet ze niet op te volgen.

Nóg meer tips over het krijgen van leads door bijvoorbeeld e-mailmarketing? Download gratis onze whitepaper!

Download nu de e-mail whitepaper

Topics:Makelaarswebsite

Reacties