Waarom Social Media voor makelaars?

by Tim Oldenhuis

Voor makelaars zijn de diverse sociale media bijzonder geschikt als platform om interessante informatie, over bijvoorbeeld je woningaanbod, te delen. Maar social media gaat verder dan alleen het delen van informatie.

Social media is een zeer geschikt platform om makkelijk contact te leggen met je volgers.

Post je interessante content, dan is de kans aanwezig dat jouw volgers je post delen. Dit vergroot je bereik natuurlijk enorm! Daarnaast is alle activiteit op social media te meten en zichtbaar in statistieken.

Alles wat je doet op social media kan je analyseren. Hieronder worden de diverse voordelen van hoe jij als makelaar social media kan inzetten verder toegelicht.

Gratis te gebruiken

Een voordeel van social media vergeleken met traditionele media is dat het gratis is om te gebruiken. Je kunt je eigen makelaarspagina aanmaken en direct beginnen met het opbouwen van je sociale netwerk.

De beste manier om jouw pagina te promoten is om via een nieuwsbrief, of e-mail, je contacten aan te spreken en te zeggen dat je op social media zit.

Adverteren, wat wel geld kost, is mogelijk, maar niet noodzakelijk om potentiële huizen(ver)kopers naar je social media pagina’s te krijgen.

Mix van platformen

Elk social media platform heeft zo zijn eigen kracht. Maak hier als makelaar gebruik van door je content aan te passen aan het platform.

  • Facebook - goed voor interviews, woningaanbod, interactie en behind-the-scenes content
  • Instagram - goed voor woningpresentatie, mooie foto's en behind-the-scenes content
  • LinkedIn - leg contact met je collega's en leer van ze
  • Twitter - Goed om woningaanbod te delen, interactie en om snelle vragen te stellen
  • Google Mijn Bedrijf - goed om woningaanbod te delen, goed voor behind-the-scenes content en helpt je zichtbaarheid in Google te vergroten
  • WhatsApp  - goed voor interactie en snel vragen beantwoorden

social media makelaars

Diversificatie van je marketing

Verdeel en heers. Deze tactiek werkt ook in de marketing. Alleen maar offline marketing gebruiken werkt tegenwoordig niet meer. Online marketing voor makelaars is erg effectief. De meest succesvolle makelaars zijn online erg actief. Denk hierbij aan Maarten Makelaardij die meer dan 40.000 volgers heeft op Facebook.

Door je marketing op verschillende manieren goed in te zetten heb je de meeste kans op succes met je makelaardij. Online marketing en social media horen hier écht bij. 

Uit onderzoek blijkt dat 90% van de mensen zijn zoektocht voor een nieuwe woning online begint.

Dit betekent dat een makelaar hier niet omheen kan. Zonder een goede online marketing strategie sta je al met 1-0 achter.

Persoonlijke aanpak

Social media pagina’s zijn dus zeer geschikt om het gesprek aan te gaan met potentiële klanten. Een nieuwe post met een nieuwe woning op social media kan snel zorgen voor interactie met (potentiële) kopers, wie weet leidt dit wel tot een bezichtiging.

Daarnaast kun je op je social media pagina’s een kijkje geven in jouw dagelijkse bezigheden als makelaar. Hierdoor krijgen je volgers een persoonlijkere kant van je te zien wat kan leiden tot een sterkere klantrelatie.

Meetbaarheid

LinkedIn, Instagram en Facebook hebben allemaal analysetools.

Dit is een handig hulpmiddel omdat je hierdoor inzicht krijgt in de kenmerken van je bezoeker en omdat je leert welke content wel en welke content niet werkt.

Wil je meer weten over Social Media voor de makelaardij? Vraag onze digitale marketing Expert om hulp. Hij helpt je graag verder!

Ik wil social media advies

Topics:Social Media

Reacties

Whitepaper Social Media

Benieuwd hoe je social media goed inzet voor de makelaardij?
whitepaper aanvragen

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Wil je ook relevant makelaarsnieuws?