fbpx
Skip links

Welke mailadressen mag je wel en niet gebruiken?

E-mailmarketing is een uitermate doeltreffende manier om jouw (potentiële) klanten te benaderen. Zet je e-mailmarketing goed in, dan onderhoud je niet alleen het contact met de klant maar kan het ook nog eens leiden tot een leuke conversie! En dus bereik je het liefst een zo groot mogelijk publiek met jouw e-mailmarketingcampagne. Maar wat is er wel en niet toegestaan als het gaat om het uitbreiden van je e-mailadressenbestand?

Investeren in je e-mailadressenbestand

Maandelijks investeer jij in het opstellen van een nieuwsbrief om jouw (potentiële) klanten en achterban op de hoogte te brengen van het laatste nieuws en trends op de woningmarkt. Natuurlijk laat je de kans niet voorbij gaan om een aantal woningen uit het aanbod van jullie makelaardij onder de aandacht te brengen. En misschien doe je ze wel een leuke aanbieding voor korting op tuinonderhoud in samenwerking met de plaatselijke hovenier.

Een lezenswaardige nieuwsbrief geeft je nieuwsbriefstatistieken een boost, vergroot de kans op conversie en voorkomt dat jouw nieuwsbrief door de lezers wordt aangemerkt als spam.

Natuurlijk wil je met die maandelijkse investering zo veel mogelijk mensen bereiken. En dus ligt er een uitdaging om je e-mailadressenbestand flink te vergroten. Hoe groter het bereik, hoe groter de kans op slagen. Toch? Maar wanneer mag je een e-mailadres nu wel of niet gebruiken?

Regelgeving e-mailmarketing

In artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet (de spamwet) staan de regels voor het versturen van reclame via e-mail. Volgens deze spamwet heb je, voordat je een commerciële e-mail verstuurt, toestemming (opt-in) nodig van de ontvanger van deze mail. Dit geldt niet alleen voor e-mail met een reclameboodschap, maar ook voor nieuwsbrieven of marktonderzoeken waarin je een aanbod doet.

In de loop der jaren hebben wij talloze vragen ontvangen als het gaat om het verzamelen van e-mailadressen en de regelgeving hieromtrent. De drie meest gestelde vragen én ons antwoord hierop lees je in deze blog.

  1. Naar wie mag mijn makelaardij een nieuwsbrief versturen?
    Commerciële e-mailings (nieuwsbrieven) mogen in Nederland alleen worden verstuurd als er sprake is van een klantrelatie tussen de ontvanger en de verspreider van de nieuwsbrief. Maar je mag ook een nieuwsbrief versturen naar alle ontvangers die vooraf toestemming hebben verleend voor het ontvangen van de nieuwsbrief.
  2. Wanneer geeft iemand toestemming voor het ontvangen van een nieuwsbrief?
    Wanneer je een e-mailadres hebt verkregen door een verkoop, dan mag je nieuwsbrieven naar dit adres versturen met daarin gelijksoortige producten en diensten. Vergeet natuurlijk niet om de ontvanger, bij het afgeven van het mailadres, te vertellen dat je zijn e-mailadres gaat gebruiken voor het toesturen van de nieuwsbrief van jullie makelaardij. Natuurlijk kunnen ook personen waarmee geen ‘factuurrelatie’ bestaat zich inschrijven voor jullie nieuwsbrief. Hiervoor heb je wel expliciete toestemming nodig. De ontvanger moet hiervoor een actieve handeling verrichten. Let op! Vooraf aangevinkte vakjes op een inschrijfformulier zijn niet toegestaan.
  3. Hebben jullie tips hoe ik op een correcte manier e-mailadressen verzamel?
    Door de regels die zijn opgesteld in de Telecommunicatiewet wordt het verzamelen van e-mailadressen er niet eenvoudiger op. Nexxt Mail geeft je een paar tips om jouw adressenbestand op een waardevolle manier te vergroten:
  4. Zet een inschrijfformulier op je website.
    Veel potentiële klanten zullen via jullie website kennismaken met jullie makelaardij. Zorg dat het inschrijfformulier duidelijk zichtbaar is en houd het kort en bondigd.
  5. Voorzie je e-mailhandtekening van een link naar het nieuwsbrief inschrijfformulier
    Ga eens na hoeveel mailtjes je dagelijks verstuurt. Lezen deze ontvangers allemaal de nieuwsbrief van jullie makelaarskantoor? Benut je kansen en verwijs deze contacten  naar jullie nieuwsbrief!
  6. Archiveer je nieuwsbrieven online
    Dit biedt twee voordelen. De lezer kan jullie nieuwsbrief online zien en dus meteen beoordelen of deze interessant is, het vergroot de kans op inschrijving. Daarnaast zorgt het goed online archiveren van je nieuwsbrief dat zoekmachines jouw nieuwsbrief kunnen indexeren. Dit leidt extra traffic naar je website en zorgt voor meer nieuwsbrief inschrijvingen. Ben je Nexxt Mail gebruiker? Dan wordt de nieuwsbrief van jullie makelaardij automatisch online door ons gearchiveerd (tenzij je bij het verzenden van je nieuwsbrief expliciet aangeeft dat je dit niet wilt).
  7. Elk contactmoment kan een nieuwsbriefabonnee opleveren
    Met bezichtigers van een woning bestaat nog geen ‘factuurrelatie’ en dus kan je hen niet zomaar een nieuwsbrief toesturen. Wél kan je hen, tijdens de evaluatie, vragen of ze geïnteresseerd zijn om jullie maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen. Zorg dat iedereen binnen jouw organisatie alert is op het verwerven van nieuwe nieuwsbrief inschrijvingen. Laat medewerkers vragen naar het e-mailadres van prospects of klanten. Zorg natuurlijk wel dat je toestemming hebt om dit adres toe te voegen aan jullie e-mailadressenbestand!

Waardevolle e-mailmarketing

Richt de nieuwsbriefinschrijving goed in, zorg voor aantrekkelijke inhoud en bied altijd een mogelijkheid tot afmelden. Leef je de wetten en regels na, dan weet je zeker dat de reputatie van jouw makelaardij niet wordt geschaad. Op deze manier is e-mailmarketing echt van waarde!

Meer weten over E-mailmarketing voor makelaars?

Download nu de whitepaper!