Hoe start je met een goed online marketingplan?

Door
Arnaud Geeve
Hoe start je met een goed online marketingplan?

De algemene tendens uit het Nationaal Makelaars Onderzoek is dat veel makelaars zich beseffen dat ze aan de slag moeten met hun online marketing. Steeds meer makelaars zien de noodzaak in van hun online aanwezigheid op social media, website en e-mail. Echter struggelen veel makelaars met een goed rendement uit hun online marketing.

6 op de tien makelaars is ontevreden over rendement online marketing

Uit het Nationaal Makelaars Onderzoek blijkt dat 40% van de respondenten tevreden is met het rendement uit hun online marketing. Dat is een mooi percentage. Als specialist op het gebied van online marketing ben ik benieuwd waarop die tevredenheid gebaseerd is. Krijgt de makelaar het gevoel dat het rendement van zijn online marketing goed is? Of kan de makelaar zijn online rendement door rapportage aantoonbaar maken? Wij komen binnen Nexxtmove veel makelaars tegen die stoeien met hun online marketing. Die bevestiging zien wij ook terug in het Nationaal Makelaars Onderzoek. Zes op de tien makelaars geeft aan niet tevreden te zijn over het rendement uit online marketing of zelfs niet te weten wat het rendement is. Waar komt deze ontevredenheid vandaan? Ontbreekt het hen aan een goed marketingplan? Tijd om te kijken hoe we de slag kunnen maken om online wél succesvol te zijn en de tevredenheid over online rendement omhoog te helpen!

Met een goed plan aan de slag met online marketing

Anno 2020 heb jij als makelaar de beschikking over hele mooie kanalen om vroegtijdig in contact te komen met potentiële klanten (leads). Naast de verschillende social mediakanalen, e-mail en digitale advertentie mogelijkheden heb je uiteraard ook je eigen website. Al deze kanalen bieden tal van opties om in contact te komen met potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat je als makelaar op het juiste moment je hengel uitgooit en de juiste vissen vangt? Heb je inzicht in hoeveel vissen er in jouw vijver rondzwemmen en weet je waar deze vissen op bijten? Hoe start je met een goed online marketingplan?

1. Bepaal je doelstelling

Breng in kaart wat en wie je wil bereiken met je online marketing. Wil je meer verkoopopdrachten, wil je top-of-mind blijven bij klanten uit het verleden of wil je jouw activiteit en betrokkenheid vergroten op social media? Wat is je doelgroep?

2. Bepaal je budget

Heb je binnen jouw makelaarskantoor de kennis en kunde in huis om jouw doelstellingen voor online marketing te behalen? Neem je een bureau in de arm of schrijf je een vacature uit? Welke software ga je gebruiken en welk budget trek je bijvoorbeeld uit voor online advertenties?

3. Welke kanalen zet je in?

Op welke manier wil jij je (potentiële) klant bereiken? Er zijn diverse sociale media waar jij als makelaar actief kan zijn, maar welk kanaal past het beste bij jouw makelaardij en de doelgroep die jij wil bereiken? Ga je aan de slag met e-mailmarketing of wil je dat je website beter gevonden wordt?

4. De juiste boodschap op het juiste moment

Zorg ervoor dat de informatie die jij verstuurt relevant is voor de ontvanger. Als senior op de woningmarkt zit je niet te wachten op een e-mail met startersinformatie. Schiet met scherp door de juiste segmentatie toe te passen en de boodschap toe te spitsen op de juiste doelgroep. We zien veel makelaars die in hun online marketing vooral rondom het transactiemoment bezig zijn. Een gemiste kans, want de kennis van een makelaar gaat zoveel verder dan dat! Hoe eerder jij op een leuke én vakkundige manier in contact komt met een potentiële klant, hoe groter de kans wordt dat jij als makelaar de aan- of verkoopopdracht binnensleept.

5. Follow the lead

Welke bezoekers van jouw website, social media en e-mailcampagnes zijn op dit moment de klanten waarmee jij direct in contact zou moeten treden? Welke leads zijn klaar om opgevolgd te worden? Welke klanten kan je direct bellen en wanneer is het beter om automation toe te passen? Zorg ervoor dat je dit inzichtelijk krijgt. Met Nexxtmove is het mogelijk om deze inzichten te verkrijgen.

6. Meten is weten

Maak een dashboard met de belangrijkste KPI’s (Kritische Proces Indicatoren, de belangrijkste gegevens om te kunnen nagaan of jouw online marketing succesvol is). Bijvoorbeeld; Hoeveel aanvragen voor waardebepalingen heb je ontvangen? Hoeveel nieuwe leads heeft je online marketing opgebracht? Hoeveel nieuwe volgers hebben jouw social mediakanalen? Zorg ervoor dat de gestelde KPI’s bijdragen aan het behalen van je doelstelling. Neem op een wekelijkse basis het dashboard door, zodat je tijdig kan bijsturen. Wat zou het fantastisch zijn als wij jou vanuit dit Nationaal Makelaars Onderzoek kunnen inspireren en motiveren om het rendement uit jouw online marketing te optimaliseren!